BEUC o Brexicie i opiece praw konsumentów  Wraz z świata

Wzrosną ceny roamingu. Brexit ma możliwość mocno uderzyć w konsumentów

Organizacje konsumenckie przygotowały listę rekomendacji dla negocjatorów w rozmowach o wystąpieniu Gb z Unii Europejskiej. Alarmują, że po Brexicie wzrosną ceny roamingu, odmienią się zasady transgranicznej pieczy zdrowotnej czy opłaty zbytnio zakup w sklepach internetowych. "Europejscy konsumenci przez ponad 40 lat ogromnie skorzystali w unijnej polityce konsumenckiej, zatem dziś wiele naszych praw uznajemy za pewnik. Jednakże to się może zmienić" - podają europejskie koordynacjekonfederacje, konfiguracje, federacje, instytucje, unie, technologie, hierarchie w stanowisku.

Konsumenci w całej UE objęci są ochroną, np. w kwestii standardów żywności, praw pasażerów czy bezpiecznych zabawek dla dzieci. Europejskie struktury konsumenckie obawiają się, iż po Brexicie mieszkańcy Ogromnej Brytanii zostaną pozbawieni dotychczasowych mechanizmów ochrony, dlatego przygotowały listę rekomendacji, by wspomóc w utrzymaniu dotychczasowej gwarancji konsumentów.

Prawa konsumentów

Organizacje przyjęły wspólne wyobrażenie, w którym apelują do negocjatorów unijnych oraz rządu Wielkiej Brytanii o to, żeby wszystkie decyzje związane z Brexitem były analizowane też co do ich wpływu na konsumentów, szczególnie pod kątem podniesienia cen, zmiany kursu walut czy bezpieczeństwa klientów.

Autorzy rekomendacji mogą mieć nadzieję, że uda im się wywalczyć, by klienci z UE i Wielkiej Brytanii nadal mieli dostęp do tych samych wyrobów i usług oraz aby mogli je nabywać według przystępnych cenach. Powinny też zostać zachowane podstawowe upoważnienia ochrony konsumentów, np. prawo do ochrony danych osobowych oraz bezpieczeństwa produktów.

Brytyjskie media: możliwy powrót pozwoleń na pracę jak i również wiz dla imigrantów

"Brexit wpłynie na klientów zarówno z UE, jakim sposobem i Wielkiej Brytanii, toteż sprawy związane z ochroną obywateli powinny być określonym z centralnych punktów negocjacji. Rozmowy te powinny okazać się prowadzone otwarcie i na forum publicznym, by pełnomocnicy grup konsumenckich mogli stosownie zareagować i zagwarantować odbiorcom dobre warunki" – twierdzi Monique Goyens, dyrektor ogólna organizacji konsumentów BEUC.

Wzrosną ceny

Eksperci ostrzegają m. in., że po Brexicie wzrosną ceny roamingu, przez co pasażerowie podróżujący z Wielkiej Brytanii do odwiedzenia UE i odwrotnie narażeni będą na wysokie wydatki połączenia, zwłaszcza jeśli rozchodzi o połączenie z siecią i transfer danych. Zmienią się także zasady transgranicznej opieki zdrowotnej i Brytyjczycy nie będą już potrafili korzystać z europejskiej karty ubezpieczenia zdrowotnego, karta nie zaakceptować będzie już też honorowana na Wyspach. Pasażerowie brytyjskich linii lotniczych podróżujący do krajów UE stracą sposobność domagania się rekompensaty w razie opóźnienia lub odwołania lotu, podobnie jak osoby podróżujące z UE do Ogromnej Brytanii.

Także po przypadku zakupów online konsumenci z Wielkiej Brytanii korzystający z usług zagranicznych sklepów mogą stracić niektóre upoważnienia, w tym możliwość zwrotu produktu w ciągu 30 dni, mogą zostać dzięki nich nałożone także lepsze stawki manipulacyjne, np. zbyt płatność kartą kredytową. Obywatele UE w takich momentach będą nadal chronieni unijnymi przepisami ochrony konsumentów. Na Brexicie brytyjscy konsumenci zakończą być także chronieni w ramach programów unijnych, takich jak RAPEX - system informujący o niebezpiecznych produktach sprzedawanych na rynku UE czy REACH - informujący o niebezpiecznych chemikaliach, poprzez co wzrosnąć może liczba groźnych produktów na tamtejszym rynku.

"Europejscy konsumenci przez ponad 40 lat ogromnie skorzystali na unijnej polityce konsumenckiej, więc obecnie wiele naszych praw uznajemy za pewnik. Tymczasem to się może zmienić. Zatem zwracamy się z prośbą do unijnych negocjatorów i brytyjskiego rządu, by pamiętali o prawach swoich obywateli" – dodaje szefowa BEUC.