Bank PKO BP wypłaca rekompensaty po decyzji UOKiK

Największy polski bank zwraca pieniądze klientom. Trzeba podpisać porozumienie

Zwrot nadpłat opłat i prowizji. To rekompensata, którą otrzyma część klientów PKO BP i Inteligo w wyniku decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Trzeba się jednak pospieszyć, zainteresowani mają czas do 4 lipca tego roku w podpisanie porozumienia. Kwota zwrotu będzie wyliczana dla wszelkiego indywidualnie.

Rekompensata wówczas konsekwencja decyzji prezesa UOKiK z sierpnia 2018 roku, o której bank poinformował na swojej stronie.

"Decyzja UOKiK dotyczy przekazywania przez bank w czasach 2014-2016 informacji o odmianach regulaminów oraz taryfy prowizji i opłat za pośrednictwem serwisu internetowego, co po ocenie UOKiK nie stanowiło tzw. trwałego nośnika informacji" - czytamy na stronie PKO BP.

Według Urzędu takim trwałym nośnikiem - wymaganym przez przepisy - jest dla przykładu list w formie tradycyjnej albo elektronicznej, informacja zapisana na pendrivie lub płycie KOMPAKT, a także wiadomość list elektroniczny, o ile zawiera przy sobie wszystkie niezbędne dane.

"Prezes UOKiK uznał również, że bank w korespondencji kierowanej do konsumentów dotyczącej zmiany warunków umownych nie zamieszczał dokładnej istoty prawnej umożliwiającej dokonanie tych zmian i okoliczności prawdziwych, które je spowodowały" a mianowicie dodano w komunikacie instytucji finansowej.

PKO BP zwraca pieniądze

Ważna informacja na rzecz klientów banków. Przelewy wskazane jest zrobić z wyprzedzeniem

W związku z tą decyzją PKO BP zobowiązał się do zwrotu ewentualnych nadpłat opłat i prowizji wynikających z wprowadzonych zmian przy latach 2014-2016. By dostać zwrot, należy podpisać nieodpłatne porozumienie.

"Porozumienie może podpisać każdy klient, do któregoż w latach 2014-2016 bank przesyłał informację o zmianach regulaminów oraz taryfy prowizji i opłat wyłącznie za pomocą wiadomości elektronicznych po ramach systemu bankowości cyfrowej i z którym, na dzień przekazania informacji wraz z banku, będzie wiązać bank umowa o usługę płatniczą" - czytamy na stronie banku.

To określa, że na otrzymanie zwrotu nie mają szans tobie, którzy nie są obecnie klientami PKO BP.

Na podstawie porozumienia pula dokona indywidualnego rozliczenia strat i prowizji za okres od stycznia 2014 roku kalendarzowego do 4 sierpnia 2018 roku. Rozliczenie zostanie stworzone w ciągu czterech miesięcy od momentu podpisania porozumienia. Na naszej podstawie klienci otrzymają przełom nadpłaty na wskazany weksel w PKO Banku Polskim lub informację o niedostatku kwoty do zwrotu.

Wysokość ewentualnego zwrotu zostanie wyliczana indywidualnie dla wszelkiego z klientów.

Trzeba się jednak spieszyć. Porozumienie można bowiem podpisać do odwiedzenia 4 lipca 2019 roku kalendarzowego w dowolnym oddziale albo wybranej agencji PKO Agencji bankowej Polskiego. "W przypadku rachunków wspólnych porozumienie wymaga podpisu wszystkich współposiadaczy rachunku" - podkreślono.

Co zasadnicze, w przypadku gdy porozumienie nie zostanie podpisane, umowy z bankiem będą kontynuowane na zasadach obowiązujących po dniu otrzymania korespondencji z banku w tej kwestii.

Rekompensaty publiczne

Dodatkowo klienci, których dotyczy rozstrzygnięcie prezesa UOKiK-u, będą mogli skorzystać z rekompensat publicznych. W tym celu odrzucić trzeba podpisywać porozumienia.

Klienci po złożeniu władzy uruchomienia usługi będą zdołali przez dwa miesiące darmowo korzystać z usługi powiadomień SMS - od 1 sierpnia do 30 września 2019 roku. W tym momencie są mogli również skorzystać spośród jednokrotnego bezpłatnego wyboru niestandardowego wizerunku karty debetowej.

Duży bank zwróci klientom pieniądze. Ale należy się pospieszyć

Ponadto od momentu 1 sierpnia do 31 października 2019 roku nabywcy będą mieli możliwość: bezpłatnego rozłożenia na 6 rat kredytowych 0 procent jednej opcjonalnej transakcji bezgotówkowej dokonanej kartą kredytową w kwocie od momentu 200 do 1500 zł (pod warunkiem złożenia wniosku o taką usługę przy terminie pięciu dni kalendarzowych od dnia dokonania transakcji) oraz bezpłatnych przelewów do ZUS i Urzędu Skarbowego za pośrednictwem iPKO, IKO lub serwisu telefonicznego (nie będzie trzeba składać dyspozycji uruchomienia usługi).

Inne banki

Na początku kwietnia informowaliśmy, hdy część klientów Getin Agencji bankowej otrzyma zwrot prowizji oraz zwolnienie z opłat zbytnio przelew do innego instytucji finansowej. Podobnie jak przy przypadku PKO BP był to także wynik woli prezesa UOKiK-u, który skrytykował sposób komunikacji banku spośród klientami.

W lipcu 2018 roku UOKiK poinformował także, że o zmianach opłat nieprawidłowo informowały Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK (obecnie Santander Bank Polska), Deutsche Bank, Myśl Bank, Pekao SA i Plus Bank.