Autostrada A2. Otwarcie ofert na dodatkowy pas w styczniu jak i również lutym

A2 pęka w szwach. Będzie dodatkowy pas

Otwarcie ofert w przetargach na projekty poszerzenia autostrady A2 z Warszawy służące do Łodzi o kolejny pas nastąpi 29 stycznia i 1 lutego - poinformował na konferencji prasowej pełniący obowiązki Generalnego Dyrektora Szos Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski. Wcześniej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, hdy trasa "będzie miała także istotne znaczenie w aspekcie planów realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego".

- Gest na autostradzie A2 między Warszawą i Łodzią już teraz zbliża się służące do wartości granicznych dla aktualnego przekroju, a w najbliższych latach spodziewany jest dalszy stopniowy jego wzrost. Sprawi to, że w możliwości kilku najbliższych lat być może dojść do wyczerpania przepustowości tej trasy. To powiązanie będzie miało także bardzo istotne znaczenie w kontekście planów realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dlatego podjęliśmy rezolucję o rozbudowie tego przekroju A2 do trzech pasów ruchu w każdą stronę – powiedział minister Adamczyk.

Minister dodał, iż prace przygotowawcze będą kierowane maksymalnie do 2021 r.. Ich koszt jest przewidzialny na około 7 mln zł. Budowa dodatkowych pasów została przewidziana na czas nawet do 3 latek, z uwagi na to, że prace są projektowane bez wyłączania odcinka z ruchu. Łączny koszt rozbudowy może wynieść ok. 600 mln zł.

Obecny na konferencji prasowej p. o. Generalnego Dyrektora Szos Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski poinformował, że jawnie ofert w tych przetargach nastąpi 29 stycznia i 1 lutego.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury Mapa autostrady A2

Likwidacja nieczynnego PPO

Dodał, hdy zgodnie z obecnie obowiązującym planem poszerzona autostrada powinna zostać oddana do użytku przy roku 2024 lub w 2025.

Zgodnie z planem docelowo A2 stanie się miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po 4 pasy ruchu, natomiast dalszy wydział - do granicy regionu mazowieckiego - będzie posiadał 2 jezdnie po 3 pasy ruchu.

W grudniu ubiegłego roku minister Adamczyk zapowiedział likwidację nieczynnego Punktu Poboru Opłat (PPO) Pruszków na A2, który to powoduje zakłócenia w płynności ruchu. Obecnie na rejonie PPO Pruszków zlokalizowanych jest 17 wysp dzielących, które miały służyć jako infrastruktura do przyszłego poboru strat od samochodów osobowych. Prędkość na tym odcinku, ze aspektów bezpieczeństwa, jest ograniczona w celu 40 km/h, co przy dużym natężeniu ruchu wywołuje powstawanie zatorów.

W czwartek szef resortu infrastruktury poinformował, że ogłoszono obecnie przetarg na likwidację wysp na terytorium punktu poboru opłat w Pruszkowie dzięki czemu poprawi się płynność ruchu przy jednoczesnym zachowaniu pełnych standardów bezpieczeństwa.

Przebudowa A4 za cztery miliardy

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury A4 Wrocław - Krzyżowa

Minister mówił też o planowanej przebudowie autostrady A4 na odcinku Wrocław-Krzyżowa.

- W wypadku A4 rozważane są trzy warianty modyfikacji - powiedział Adamczyk. - Są one tak różne, że nie możemy mówić o dokładnych kosztach, kalkulowane są one w okolicach czterech miliardów zł - poinformował w trakcie czwartkowej konferencji.

Jak mówił minister, jeden wariant przebudowy A4 przewiduje prace "na aktualnym śladzie, kolejny na nowatorskim przebiegu, a trzeci wydaje się być kombinacją dwóch wskazanych wariantów".

- Pieniądze będą pochodziły z Krajowego Funduszu Drogowego, będzie konieczność powiększenia limitu na drogi ojczyste - dodał.