Centralny Port Komunikacyjny. Senat przyjął ustawę bez poprawek

Błyskawiczne tempo prac nad ustawą w sytuacji megalotniska. Senat daje zielone światło

Senatorowie po środę nie zgłosili poprawek do specustawy dotyczącej konstrukcji Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Tempo prac było szybkie, jeszcze w czwartek wieczorową porą dokument był głosowany po Sejmie. Nowe lotnisko posiada docelowo obsługiwać nawet 100 mln pasażerów rocznie.

Za podjęciem uchwały z brakiem poprawek głosowało 54 senatorów, 19 było przeciw, zaś jeden wstrzymał się od głosu. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Specustawa określa m. in. zasady i warunki przygotowywania, finansowania i realizacji inwestycji w toku budowy CPK a także infrastruktury mu towarzyszącej. Po tym również zasady jak i również warunki rezerwacji terenu, pozostawienia decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości, oraz organów stosownych w tych sprawach. Poza tym ma ona określać umocowania pełnomocnika rządu do kwestii CPK oraz ustroju zbiorowego spółek realizujących inwestycje.

Spółka w czerwcu

- Byłoby optymalnie, gdyby korporacja celowa odpowiadająca za wybudowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego powstała jeszcze w czerwcu - powiedział Mikołaj Wild przy poniedziałek w Katowicach w trakcie panelu o Centralnym Porcie Komunikacyjnym na Europejskim Kongresie Gospodarczym.

Spór o superlotnisko w Sejmie. "Gigantomania oparta o specjalną ustawę"

- W ewentualnym roku powinniśmy być w tej chwili w trakcie wykupu gruntów, w trakcie badań środowiskowych. Powinniśmy być po doborze doradców technicznych, wspomagających nas przy studium wykonalności, potrzebnego do realizacji tego planu - wyjaśnił.

Zapowiedział również, że w przyszłym roku powinien zostać rozstrzygnięty konkurs na koncepcję architektoniczną.

Premier może przejąć udziały

W trakcie robót w Senacie nad zamysłem Mikołaj Wild wyjaśnił, hdy premier - za zgodą prezesa Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze - będzie miał możliwość nieodpłatnie przejąć udziały albo akcje wchodzące w zawartość grupy kapitałowej PPL, w związku z budową CPK.

Chodzi o art. 131 ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Zgodnie z zanim "w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia przy życie ustawy Prezes Rady Ministrów może nieodpłatnie przejąć dla Skarbu Państwa udziały lub akcje należące do odwiedzenia Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, za jego zgodą".

- To jest wyjście, które występuje w ustawie o zarządzaniu mieniem po odniesieniu do praw posiadłości państwowych osób prawnych. (... ) W celu realizacji CPK, uznaliśmy za konieczne zapewnienie prezesowi Rady Ministrów możliwości pozyskania, oczywiście zbyt zgodą prezesa PPL, określonych udziałów, określonych akcji przy spółkach wchodzących w zawartość grupy kapitałowej PPL, aby mogły one być podporządkowane celowi, jakim jest konstrukcja CPK, Airport City i innych komponentów składających się na ten projekt a mianowicie powiedział Wild na posiedzeniu senackich komisji.

Jak tłumaczył, obecnie mamy kondycję, w której PPL nie licząc tego, że jest przedsiębiorstwem, to stoi na czele grupy kapitałowej. - Owego rodzaju relacje są odrzucić do końca transparentne. Jest zależne nam na tym, by premier w ciągu roku, posiadał możliwość uporządkowania w wymaganym zakresie relacji właścicielskich w tym zakresie - wyjaśnił.

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze to podmiot zwierzchni Grupy Kapitałowej PPL. Przedsiębiorstwo posiada udziały lub akcje 15 spółek. Zarządza najogromniejszym na terytorium polski portem, czyli warszawskim Lotniskiem Chopina. Ma też udziały w portach rejonowych, np. w Krakowie, Rzeszowie, Modlinie czy Poznaniu.

Megalotnisko

Nowy międzykontynentalny przystań lotniczy ma powstać blisko jednej z głównych tras wylotowych ze stolicy – przy autostradzie A2 jak i również niedaleko jednej z ważniejszych i bardziej uczęszczanych tras kolejowych łączących Warszawę jak i również Łódź - w Stanisławowie, w gminie Baranów, nieopodal Grodziska Mazowieckiego. Lotnisko stanie się oddalone od stolicy na temat ok. 40 kilometrów.

Niedaleko polskiego superlotniska powstanie miasteczko

Ma wówczas być jedno z największych lotnisk w Europie. Po pierwszym etapie budowy posiada obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln.

Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Do końca 2019 r. mają upierać się prace przygotowawcze, a sam port ma być skonstruowany przez kolejne 8 czasów, czyli do końca 2027 r.

Całkowita wartość projektu, wraz z frakcją drogową i kolejową, wydaje się szacowana na 30-35 mld zł.

Referendum

W Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim po Warszawie badane są aktualnie dokumenty dotyczące przeprowadzenia referendum w gminie Baranów, które będzie dotyczyło budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Badamy dokumenty, które do nas wpłynęły. Jeżeli nie będzie tam żadnych uchybień pod względem formalno-prawnym, wówczas nie mam podstaw, by uchylać taką uchwałę. Dysponujemy 30-dniowy termin i jeśli w tym terminie nie zaakceptować będzie zakwestionowania uchwały wówczas oczywiście ona będzie obowiązywała - powiedział PAP wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera.

Rada Gminy Baranów podjęła uchwałę o referendum co do CPK 18 kwietnia. Pojęcie jego przeprowadzenia został wyznaczony na 17 czerwca.